Proč by se maloobchodníci a značky měli připravit na GS1 Digital Link a 2D čárové kódy už nyní

Udržení loajality zákazníků, zjednodušení stažení výrobků z trhu, přizpůsobení se změnám v chování spotřebitelů, snižování odpadu a boj proti krádežím – to vše jsou klíčové výzvy maloobchodu. Nové standardy a přechod na 2D čárové kódy mohou v tomto procesu představovat zásadní výhodu.

Prvním z těchto standardů je GS1 Digital Link – výsledek snahy globální standardizační organizace GS1 nahradit 1D čárové kódy novým 2D formátem. Rok 2027 je stanoven jako tzv. Sunrise period, kdy odvětví po celém světě začnou akceptovat 2D kódy na prodejních místech.

gs1-dl-compliant-qr-codes.jpg

Digitálně propojené produkty jako nový globální standard

Změna spočívá v přechodu od tradičního 1D kódu obsahujícího pouze GTIN (Global Trade Item Number) na 2D kód, který obsahuje GTIN i další důležitá data, použitelná maloobchodníky i spotřebiteli. Jde o první globální standard digitálně propojených produktů, včetně dynamických a serializovaných dat – zásadní posun v oblasti identifikace produktů.

Tento krok výrazně rozšiřuje dostupnost informací v celém dodavatelském řetězci a otevírá nové příležitosti pro maloobchod.

Vedle GS1 Digital Link přichází také evropský Digitální produktový pas (Digital Product Passport), který bude od roku 2027 měnit způsob, jakým se sdílí informace o produktech – zejména z hlediska udržitelnosti. Půjde o digitální dvojče produktu, propojené s fyzickým produktem prostřednictvím QR kódu, čárového kódu nebo jiného značícího řešení.

Bezproblémové propojení

Přestože se tyto změny mohou na první pohled zdát náročné, správné kroky přinesou výhody jak maloobchodníkům, tak spotřebitelům. Jednou z hlavních výhod GS1 Digital Link 2D kódů je schopnost zahrnout do jednoho kódu velké množství personalizovaných a proměnlivých informací. To umožní snadné využití jednoho produktu více subjekty napříč dodavatelským řetězcem.

Pokrok v oblasti čerstvých potravin a dále

Co tedy znamená zavedení 2D kódu jako standardu pro trh FMCG a jeho maloobchodníky? U čerstvých potravin, zejména těch s krátkou trvanlivostí, nabízejí 2D kódy lepší řešení problémů, jako je řízení cen při změnách poptávky, snižování odpadu, urychlení stažení výrobků z trhu a boj proti krádežím. Použití 2D kódů umožňuje značkám uvádět přesnější data spotřeby nebo trvanlivosti – až na úroveň konkrétní jednotky. Další výhodou dynamické povahy GS1 Digital Link je možnost flexibilního značení produktů, které mění své složení, jako např. víno. Tato možnost pozdní úpravy informací na etiketě pomocí 2D kódu usnadňuje plnění předpisů a rozšiřuje škálu informací poskytovaných spotřebiteli.

Všechny typy firem mohou využít GS1 Digital Link k přehodnocení svého přístupu k obalům. Překonáním nutnosti uvádět úplné složení ve více jazycích přímo na obalu mohou v budoucnu firmy získat více prostoru pro odvážnější a sofistikovanější branding. To jim umožní optimalizovat inventář SKU a v některých případech dokonce zcela odstranit obalový materiál, pokud je to vhodné a v souladu s předpisy. Firmy tak mohou snížit dopad obalů na životní prostředí, optimalizovat skladové zásoby, ušetřit místo a rychleji reagovat na změny v poptávce.

Evoluce v poskytování informací o produktech

Maloobchodníci a výrobci se neustále potýkají se složitými procesy správy dat a závislostí na centralizovaných systémech. V závislosti na skenovacím zařízení řeší 2D kódy tyto výzvy tím, že jeden jediný QR kód poskytuje širokou škálu informací a dává každému produktu jedinečný identifikátor. Výsledkem je, že spotřebitelé mohou rychle a jednoduše získat přístup ke složení, datu expirace, varování o stažení z trhu či akčním nabídkám – přímo na svém chytrém telefonu.

Navíc, jeden QR kód o minimální velikosti 2 × 2 cm zajišťuje čitelnost a firmám poskytuje přesné informace v každé fázi dodavatelského řetězce a v libovolném jazyce.

  • Spotřebitelé tak během několika vteřin získají přístup k relevantním údajům.
  • Maloobchodníci mohou ověřit pravost produktů, sledovat jejich původ, lépe řídit zásoby a rychleji reagovat na změny trhu.

Od „klamavých“ po „neklamavé“ padělky – mnoho maloobchodníků se obává dopadu falešných produktů. Standardizace 2D kódů představuje důležitý krok při řešení tohoto problému. Přesná a jedinečná identifikace produktu zvyšuje kontrolu a přehled společností v každé fázi dodavatelského řetězce.

Přehodnocení stahování výrobků z trhu

Pomalé a nákladné stažení výrobků lze zásadně zefektivnit díky přidaným informacím a přesnějšímu sledování, které 2D kódy umožňují. 2D čárové kódy přinášejí další výhodu pro výrobce a producenty FMCG v USA, protože pomáhají splnit požadavky FDA (Food and Drug Administration) podle nařízení Final Rule on Requirements for Additional Traceability Records for Certain Foods (tzv. Food Traceability Final Rule). Tato regulace vyžaduje, aby společnosti dokázaly sledovat pohyb některých čerstvých potravin (např. ovoce, ryby) v každé fázi dodavatelského řetězce. QR kódy jsou doporučovány pro zajištění vysoké úrovně dohledatelnosti a urychlení lokalizace z několika dnů na pouhé hodiny. Tento pokrok může maloobchodníkům pomoci předejít kontaminacím a drahým soudním sporům, a tím zvýšit jejich úroveň ochrany.

2D kódy jsou pro sledovatelnost lepší než serializované 1D kódy z několika důvodů. Především zajišťují, že klíčové informace o produktu a dodavatelském řetězci jsou snadno dostupné i mimo interní systémy společnosti – jak pro firmy, tak pro zákazníky. Navíc umožňují použití nejmenší možné tiskové plochy, což dovoluje na obalu uvést větší množství dat. Další výhodou je, že 2D kód je čitelny i při částečném poškození.

Nekonečné možnosti brandingu a zapojení spotřebitele

Pozitivní vnímání značky je pro každý maloobchod zásadní. 2D čárový kód přináší cenný krok vpřed v oblasti sledovatelnosti pro mnoho typů firem. Tato komplexní viditelnost zajišťuje lepší ochranu proti padělání, pomáhá udržet integritu značky, loajalitu zákazníků a chránit ziskovost.

2D kódy zároveň otevírají nové a zajímavé možnosti, jak mohou maloobchodní značky budovat povědomí o značce, zajišťovat ověření pravosti produktů a zlepšovat jejich viditelnost. Díky propojení fyzických produktů s digitálním obsahem mohou firmy vytvářet marketingový obsah, který je širší a zároveň lépe cílený podle zájmů a preferencí konkrétních cílových skupin.

Pro maloobchodní značky přináší dynamická povaha 2D kódů neomezené možnosti v oblasti brandingu a B2C marketingu – ať už jde o:

  • použití jedné URL adresy, která zákazníka přesměruje na pečlivě připravený web se všemi fázemi vývoje produktu,
  • nebo dodání personalizovaného obsahu po nákupu, který prohloubí emoční vztah zákazníka ke značce.

V době, kdy zákazníci nakupují stále uvědoměleji, je schopnost navázat s nimi smysluplné spojení – jak online, tak v prodejně – mimořádně cenná.

Příprava na 2D kódy — další kroky pro maloobchodníky

Pro všechny maloobchodníky by mělo být klíčovou prioritou aktualizovat infrastrukturu prodejních míst (POS) a mobilních POS zařízení tak, aby jejich systémy dokázaly číst a zpracovávat 2D kódy a s nimi spojená atributová data. Maloobchodníci by se také měli ujistit, že mají k dispozici technologii, která umožňuje tisk a značení jednotlivých produktů ve formátu 2D s dynamickými daty a to ve vysokých rychlostech.

Zároveň je nutné, aby firmy uměly naplno využít dostupná data – k tomu je třeba zajistit plnou integraci skladového hospodářství, řízení dodavatelského řetězce a merchandisingových systémů.

Zavedení standardů GS1 Digital Link a Digitálního produktového pasu je otázkou několika let. Pokud podniknete správné kroky už teď, můžete jako maloobchodník nebo značka získat z 2D čárových kódů maximum výhod.